Després d’analitzar les debilitats, amenaces,
fortaleses i oportunitats del context o escoleta de pràctiques es més fàcil
veure quins són alguns dels punts que més s’han de treballar, aspectes que s’han
de reforçar o quines estratègies podria emprar per posar en pràctica les meves
competències així com millorar-les.
Per tant a partir del DAFO, he vist que l’escoleta on
vaig les pràctiques té certes debilitats com; un horari molt estructurat, poc
espai per activitats més dinàmiques o que requereixen més espai o material en
mal estat.
Davant aquestes situacions, per una banda he de tenir
present que les característiques que hi ha són les que hi ha i que tampoc no
puc exigir canvis, ja que sóc un simple practicant, però per altra banda si puc
aportar idees o creences que tingui jo davant certes situacions.
Una de les debilitats és un horari molt estructurat i
marcat per rutines. En aquest edat és molt important treballar les rutines,
però ja he proposat fer algunes propostes de jocs de descoberta en joc de donar
als infants un material estructurat, ja que hi juguen en diferents ocasions
durant el dia. Plantejar la proposta, fer-la atractiva i amb els materials adequats
són aspectes que tendre que pensar per posar en pràctica les meves habilitats i
estratègies d’intervenció educativa. Un altra debilitat era la manca d’espai
davant aquestes propostes, però l’espai que tenim és el que tenim, per tant ens
hem d’adaptar i fer-ho ja implica una competència personal d’adaptació i
aprofitament de l’espai.
Un altra debilitat era el mal estat del material, jo
puc ajudar a conservar-lo intentant que els infants en facin un bon ús, però
tot i això en ocasions s’ha de comunicar el mal estat o el deteriorament degut
al seu ús i si veig un material en molt mal estat o que pot tenir algun perill
ho comunicaré al meu tutor d’aula.
Per altra banda tenim una amenaça que considerem
important. És l’estructura arquitectònica i els espais reduïts. Davant aquesta
amenaça ens hem d’adaptar. Com he dit abans les aules són petites i algunes
sales com psicomotricitat, els espais multiusos o els passadissos podrien tenir
altres característiques o estar distribuïts d’altres maneres, però també ens
hem de saber adaptar a aquest inconvenient. Si tinc que proposar alguna
activitat, tinc que tenir present aquestes limitacions o característiques dels
espais, però pensar bé la proposta i els materials ajudarà a que aquesta
amenaça pugui no ser tan important.
Passem a les oportunitats. Com a fortalesa, la
ubicació té al seu abast o al costat de l’escola, un parc, un palau d’esport
amb piscina climatitzada, la via del tren, espais de camp o propers a la
naturalesa, per tant aquests són aspectes que s’han d’aprofitar. Proposar activitats
a la piscina, al parc o alguna sortida pel costat pot ser una gran oportunitat
per promoure experiències riques i significatives entre els infants, on es
poden posar de manifest aspectes cognitius, afectius, emocionals,
relacionals,.... i en el dia de demà, com a futur docent intentaré tenir en
compte totes les oportunitats que m’ofereix el context de l’escola per proposar
activitats didàctiques motivadores i que despertin l’interès i curiositat dels
infants.
Per finalitzar, parlaré de les fortaleses que he pogut
observar en el centre i gràcies al DAFO.
Una de les principals i que fa referència a la línia
de l’escola, és la idea d’infant capaç. Des del primer dia de pràctiques,
intent no perdré de vista aquesta idea principal de la metodologia de l’escola.
Per treballar aquesta fortalesa intent que els infants
esdevinguin en autònoms en les seves activitats diàries. Penso que saber quan s’ha
de donar ajuda a un infant i quan s’ha de saber esperar són dos aspectes que
tinc que tenir present durant tot el temps educatiu. Per treballar l’autonomia
amb els més petits s’han de posar en marxa tot una sèrie d’estratègies i
competències personals, així com les creences que es tenen sobre les situacions
educatives.
Saber observar com actuen els infants i actuar en pro
de millorar les situacions són competències que tenim i que hem de seguir
treballant en el dia a dia. Per altra banda, segons la situació necessitem
entendre que passa i perquè. Perquè un infant fa això o no, si està en el seu
moment evolutiu o no, totes aquestes preguntes les poden respondre els
articles, apunts, documents i de més que he anat treballant durant aquests
anys, per tant una estratègia, és aquesta autoreflexió i autorecerca de
respostes davant els interrogants que se’m porem plantejar.
Un altre fortalesa que he detectat i que intentaré
incorporar en les meves competències, és el fet de donar a conèixer que es fa
al centre. Tenir les portes obertes al barri, pares i a tot el que vulgui
entrar és una estratègia o recurs molt adequat. Per tenir aquestes portes
obertes un altre aspecte que l’escola treballa és la documentació de les
experiències i vivències dintre de l’escola. Deixar petjada del que fan els
infants és molt important i com a practicant i futur docent, intentaré deixar
petjada del meu propi procés d’aprenentatge per una banda, i per altra deixar
petjada del procés d’ensenyament/aprenentatge dels infants, així com de les
seves conquestes dins l’espai i del seu propi cos.
He posat les etiquetes que he posat perquè aquesta
reflexió m’ha ajudat a veure que he de reflexionar no només sobre el meu propi
procés d’aprenentatge dins l’aula, sinó fora d’ell, a nivell de centre i fins i
tot de barri, per aprofitar tots els recursos dels que disposo (2.7). També l’etiqueta
3.2 reflecteix aquest anàlisi sobre el centre i els seus espais i la reflexió
sobre les seves diferents característiques. I per finalitzar l’etiqueta 1.2,
penso que és adequada ja que en concret el DAFO ajuda molt a veure les
fortaleses, debilitats, oportunitats i amenaces que pot patir un centre i
aquest anàlisi quan es fa de forma reflexiva pot ajudar molt a millorar l’actuació
professional.
No hay comentarios:
Publicar un comentario